اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| سن بازنشستگی را برای مشاغل شیفتی کاهش دهید

سردبیر پویش فارس من گفت: مشاغل شیفتی باعث فرسودگی زودهنگام کارمند می‌شود. قانون باید برای این کارمندان فکری بکند.

فارس من| سن بازنشستگی را برای مشاغل شیفتی کاهش دهید

خبرگزاری فارس؛ فارس من: جمعی از مخاطبان فارس در پویشی خواستار کاهش سنوات خدمت برای مشاغل شیفتی شدند. به عقیده ایشان، استرس کاری و خواب نامنظم نیروهای شیفتی باعث فرسودگی زودهنگام ایشان نسبت به کارمندان اداری می‌شود و باید در سن بازنشستگی ایشان تجدید نظر شود.

کوروش بابایی، سردبیر پویش درباره سختی‌های کار شیفتی گفت: «ما که به صورت شیفتی سر کار می‌آییم، کلا تعطیلی نداریم. شما حساب کنید، نه در آلودگی هوا، نه در ایام سرد و یخبندان و نه در کرونا ما تعطیلی نداشتیم! چرا؟ چون شغل ما حساس است و حوزه کاری ما تعطیلی‌بردار نیست. اخیرا نیز که به‌خاطر گرمی هوا ۲ روز تعطیل اعلام شد، ما تعطیل نشدیم. کلاً بخشنامه‌ها و قوانین فقط برای اداری‌ها است و برای ما که شیفتی هستیم، اجرا نمی‌شود.»

او به تعدادی از قوانین ناظر به مشاغل شیفتی اشاره کرد، که اجرا نمی‌شوند: «مثلا باید به افرادی که به صورت شیفتی نوبتی سرکار می‌آیند، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد حق شیفت پرداخت شود که در اداره ما این حق پرداخت نمی‌شود.» او مدعی شد: «قانونی وجود دارد که در خیلی از اداره‌ها اجرا نمی‌شود؛ طبق این قانون هر ۴ سال کار به صورت شیفتی، یک ساعت کاری در هفته از شما کم کند.»

حق شیفت بر اساس ماده ۵۶ قانون کار

 

لازم به ذکر است، طبق ماده ۵۸ قانون کار، فوق‌العاده شب‌کاری، ۳۵ درصد است. ولی نکته این است که این قانون درباره افرادی اجرا می‌شود که تمام طول ماه را شب‌کاری کرده باشند.

بابایی به آثار منفی شب‌بیداری بر سلامت بدن اشاره کرد و گفت مقالات علمی بسیاری بر آسیب‌های شب‌بیداری تاکید کرده اند. وی در این باره گفت: «کار من به نحوی است که شیفت‌های من ثابت است و گردشی نیست؛ به این شکل که بنده فقط شیفت عصر یا شیفت شب، سر کار می‌روم و پس از مدت زمان مشخصی شیفت کاری‌ام عوض می‌شود. این مدل قابل تحمل است؛ ولی وای به حال آن‌هایی که به صورت گردشی شیفت می‌روند! بدترین مدل شیفتی این است، به خاطر این که مثلا طرف یک روز صبح باید برود، یک روز شب و سیکل خوابی چنین فردی کاملا به هم می‌ریزد و ضررهای بسیاری دارد.»

سردبیر پویش همچنین به حساسیت مشاغل شیفتی و استرس زیاد این مشاغل اشاره کرد و گفت: «بدخوابی یا شب‌بیداری و استرس کاری زیاد باعث می‌شود. ما که شیفتی کار می‌کنیم زودتر شکسته شویم و قوای بدنی ما تحلیل برود. بنابراین جا دارد که قانون درباره مراعات حقوق ما نیروهای شیفتی فکری بکند. مثلا سن بازنشستگی برای مشاغل شیفتی را پایین بیاورد که این کمبود جبران شود.»

شما هم اگر موافق کاهش سن بازنشستگی هستید، یا چنانچه خودتان دارای شغل شیفتی هستید و این مطالبه را بجا می‌دانید، می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول